Cursisten-forum

Soms heb je dat wel eens: je hebt een bijzonder leuke les bedacht en de uitvoering was een groot succes. Daar blijft het dan bij. Maar waarom zou je je lessen niet cadeau geven aan anderen?

Laat andere kinderen ook plezier aan jouw les beleven en zet hem online op het cursisten forum bij het Educare Netwerk.

Actueel op het forum:

  • Een niemand wordt een iemand als je hem aanraakt

    Op onze school hebben we  zo'n tien jaar geleden van Jorn Jorgenson, directeur van een grote basisschool in Kolding, Denemarken de Tactyle Rygmassage gekregen.

    Hij heeft deze methode bedacht om pestgedrag tegen te gaan n.a.v. het Zweedse voorbeeld waar massage een wekelijks onderdeel van het lesprogramma is.

    Met rustgevende muziek, een verhaal, als kapstok voor de massagebewegingen, leren de kinderen zich over te geven aan de massage.

    Wat ik zelf heb toegevoegd en werkt…

    Verder lezen of reageren...

  • Lichaamscontact op school en kinderopvang verbieden?

    In sommige scholen en kindercentra is men zo huiverig voor seksueel ongewenst gedrag, dat lichaamscontact helemaal verboden wordt. Dat staat haaks op de behoefte van kinderen om zorgzaam en liefdevol te worden aangeraakt, niet alleen thuis, maar ook door mede-opvoeders en vriendjes en vriendinnetjes.

    Het tijdschrift KIDDO vroeg me een artikel over dit dilemma te schrijven.

    Heb jij hier ook een mening over? En hoe is dat bij jou op de kinderopvang of op school…

    Verder lezen of reageren...

  • Werkt aanraakspel en onderlinge kindermassage tegen pesten?

    Wil jij ook graag dat aanraakspel en onderlinge kindermassage wordt opgenomen in de lijst 'bewezen effectieve methodes tegen pestgedrag'? 

    De aanbieders van aanraakprogramma's hebben zich nooit binnen dit kader geprofileerd, omdat we preventief werken aan een klimaat waarbinnen  minder gepest wordt. Aanraakspel en Onderlinge kindermassage is geen programma dat je inzet na een pestincident.Je gebruikt het om kinderen een veilige omgeving te bieden en te werken aan een goed sociaal…

    Verder lezen of reageren...

  • kan ik komen kijken bij jou op school?
    Ik ben zo enthousiast over de onderlinge kindermassage dat ik me er verder in wil verdiepen. Graag zou ik een school willen bezoeken die kindermassage in alle groepen aanbiedt.  Ik ben zelf al druk bezig in mijn eigen klas en de kinderen vinden het erg fijn, vragen er nu zelf al om. Graag zou ik de onderlinge kindermassage door de hele school willen aanbieden en het lijkt mij erg leuk om te kijken bij scholen die dit al…

    Verder lezen of reageren...

Klik hier voor alle forum dialogen...

2 reacties

  1. Geplaatst op 13 november 2009 om 10:34 | Permalink

    Wat is het een rijkdom om dit te lezen. Ik ben zelf sinds drie maanden begonnen met het geven van kinderyoga. Daarvoor deed ik al kindermassage, meditatie en yoga in mijn klas als leerkracht.Nu dus ook als zelfstandig “yogajuf” bezig. Telkens twijfel ik of peuteryoga bij me past , maar als ik dit lees vind ik het geweldig.
    hartelijke groet Bianca

  2. Marijke Sluijter
    Geplaatst op 7 oktober 2009 om 16:02 | Permalink

    Laatst nam ik een ouder-peuter yogales over. Totale tijdsduur was drie kwartier, met een korte onderbreking voor een hapje en een slokje.

    Ik koos voor het thema ‘eendjes’ en ‘weglopen’. Peuters zijn immers dol op kiekeboespelletjes. Ik had van zakdoeken een nest eendjes geknoopt (gewoon een knoop aan een kant erin leggen en een beetje in de vorm duwen.) Het nest was een theedoek met een knoop aan elke punt. Ik vertelde er een verhaaltje bij over moedereend die zo moe was van het lopen dat ze in slaap viel, met de kleine eendjes onder haar vleugels. Uiteraard bleven die daar niet zitten, ze gingen op stap… naar de peuters die elk een klein zakdoekeendje in hun handen kregen. Ze lieten dat eendje rondlopen, over hun moeder bijvoorbeeld.
    Daarna liet ik alle peuters zich verstoppen en zong ik het liedje ‘De moedereend liep door de wei, van je kwak, kwak, kwak, kwak kwak. Waar zijn toch al die kuikentjes van mij enzovoort. ‘ (Zoek even op google, ik heb het niet). De moeders waggelden door de zaal en pakten aan het eind van het lied hun eigen peuter blij verrast op en knuffelden het uitbundig.

    Na een korte pauze liet ik de moeders de eendjes tekenen terwijl we het liedje weer zongen. Dat ging zo: op de maat van het liedje zetten ze met een geel kleurpotlood vanuit één punt korte krassen die alle kanten uitgaan. Als het lied uit is heb je een bolletje. In drie bewegingen zet je er een snavel en twee pootjes onder. Voilá! Een kuiken!

    Als afsluiting deden we nog een keer verstoppertje en lieten we ons moe gelopen op de grond vallen, de kuikentjes dicht tegen moeder aan. Vanuit deze ontspanning nodigde ik de moeders uit de vermoeide voetjes van hun kuikentje te masseren met een beetje kokosvet. (Dat is niet vloeibaar onder de 37 graden, dus minder kans op knoeien, en heel gezond).

    Toen de moeders daarmee klaar waren liet ik hen weer zitten. Tegen de peuters zei ik: “Zo, wat zullen de moeders nu moe zijn. Kijk eens naar hun voeten?” Wat er toen gebeurde was heel ontroerend. Ze keken naar de voeten, naar hun moeder, en na enig denken reikten ze naar moeders voeten, en begonnen die heel zacht te strelen.
    Natuurlijk knuffelden alle moedereenden hun kuikentje nog eens extra stevig na de voetmassage!

    Heb jij ook een leuke spelles gedaan? Laat ook andere kinderen ervan genieten door hem hier online te zetten!

Plaats een reactie

Je moet eerst inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.